Onderwijsvisie
We zijn een lerende organisatie waarin iedereen met en van elkaar leert. Door samen te leren en te ontwikkelen begeleiden we kinderen. Dat is waar wij als leerkrachten voor gaan.
Wij investeren in een goede akker zodat onze kinderen optimaal kunnen groeien. Samen spelend en ontdekkend leren in een leerrijke omgeving staan hierbij centraal. In een sterk individualiserende maatschappij vinden wij het belangrijk dat het accent gelegd wordt op gezamenlijke doelen en activiteiten. Door samen te leren, te werken en te delen leren kinderen verantwoordelijkheid voor zichzelf, de ander en de wereld te nemen.
Samen
Iedereen kan met en van elkaar leren. We werken met taal, lezen, spelling en rekenen met leerlijnen waarin de verschillende leerstappen worden omschreven. In de ontwikkelingslijnen van kinderen worden de vorderingen zichtbaar gemaakt. De wereldoriënterende en creatieve vakken worden geïntegreerd binnen thematisch werken (Da Vinci onderwijs). Samenwerkend leren en kennis delen horen daarbij. Ook als leerkrachten werken we samen: we hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de leerlingen en het onderwijs dat we geven.
Pedagogisch
We werken aan een goede relatie tussen kind en leerkracht. We helpen kinderen bij het ontwikkelen van een positief, realistisch zelfbeeld. We geven kinderen ruimte om fouten te mogen maken. We tonen respect voor de leef- en gezinssituatie van ieder kind. Kinderen krijgen ruimte, maar moeten zich ook kunnen voegen binnen structuren. We voeren gesprekken met kinderen die gekenmerkt worden door gelijkwaardigheid en oprechte belangstelling.
Didactisch
We geven gezamenlijke en individuele instructies (EDI-model), werken met weektaken en keuzeprogramma's. Kinderen kunnen op verschillende manieren kennis verwerken.
Leerkrachten en ouders
In een lerende organisatie waarin iedereen met en van elkaar leert, hebben ook de ouders van de leerlingen een rol. Vanuit ons gedeelde geloof nemen we als leerkrachten en ouders samen de verantwoordelijkheid voor onze kinderen. Ouders kennen hun kind langer dan de leerkracht, tegelijk beschikt school over veel kennis en ziet het kind in een andere omgeving. Op elkaars kennis en ervaringen vertrouwen en open gesprekken houden vinden we belangrijk. Ook over de waarden die we als school uitdragen willen we met de ouders in gesprek blijven.