Combinatiegroepen
Op De Planthof hebben we voornamelijk combinatiegroepen. Wij zijn een kleine school (c.a. 125 ll.) en de school is verdeeld in een onderbouw: groep 0-3 en een bovenbouw: groep 4-8. De onderbouw heeft twee lokalen; een lokaal voor groep 0/1 en een lokaal voor groep 2/3. In de kleutergroepen werken we met thema’s waarin de leerdoelen spelenderwijs aan bod komen. De bovenbouw heeft drie ruime lokalen. Een lokaal voor groep 4/5, een lokaal voor groep 6 en een lokaal voor groep 7/8. In deze lokalen is een duidelijke structuur herkenbaar. Zo hangen de leerdoelen aan de zijkant van het lokaal, is er is een plek voor (extra) instructie en is de opstelling gericht op samenwerkend leren maar er is ook voldoende mogelijkheid tot zelfstandig werken. ’s Morgens starten de kinderen de dag door te lezen in hun eigen boek. Daarna volgt de dagopening. We zingen samen, bidden met en voor elkaar en vertellen een verhaal uit de Bijbel. Daarna zijn de kinderen vooral actief met de vakken rekenen, spelling, schrijven en taalontwikkeling. De middagen staan voor een belangrijk deel in het teken van thematisch werken. Binnen een thema weken de kinderen aan diverse opdrachten in kleine groepjes, waarbij ook de creatieve vakken aan bod komen. Sociale vaardigheden bieden we door middel van de Kanjertraining aan.
Als team van De Planthof zijn we gericht op een voortdurende professionele ontwikkeling. In het schooljaar 2022-2023 lag de focus op begrijpend lezen en daar gaan we in 2023-2024 nog even mee door. Verder willen we ons verdiepen in de nieuw aangeschafte reken- en spellingsmethode.
Lesmethoden
Wij maken gebruik van de volgende lesmethoden:
· Levend Water (Bijbelonderwijs)
· Kanjertraining (Gedrag, sociale vaardigheid)
· Veilig leren lezen (Lezen)
· Staal 2.0 (Spelling)
· Staal 2.0 (Taal & Woordenschat)
· Nieuwsbegrip (Begrijpend lezen)
· Pluspunt 4 (Rekenen)
· Blits (Informatieverwerking)
· Rosetta Stone (Engels)
· Da Vinci (wereldoriëntatie)
· Pennenstreken (schrijven)
DaVinci-onderwijs
’s Middags werken we aan thema’s via de DaVinci methode. Hierbij leren de leerlingen vanuit nieuwsgierigheid en verwondering. Het DaVinci-onderwijs integreert de vakken wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wetenschap en techniek, maatschappijleer, natuurkunde, scheikunde en levensbeschouwing. Kinderen oefenen hierbij ook vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, probleemoplossend werken, ICT-vaardigheden en communicatie.
DaVinci begint bij wat kinderen al weten en wat ze willen weten en leren over een thema. DaVinci sluit goed aan bij de nieuwsgierigheid van kinderen. De methode werkt vanuit de gedachte dat alles met elkaar verband houdt; dit helpt de kinderen ook om makkelijker verbinding te maken met wat zij horen en zien.
Leerplein
Centraal tussen de groepen ligt het leerplein. Doordat de groepen en het leerplein aan elkaar gekoppeld zijn, biedt het veel mogelijkheden voor de kinderen om zelfstandig te (ver)werken. Voor het komend jaar ligt de focus op het bevorderen van de concentratie (rust), begeleiding en materialen. Hierbij is te denken aan een extra instructietafel, borden en afscherming. We streven ernaar dat er tijdens het zelfstandig werken op het leerplein ondersteuning (OA) aanwezig is.