Units
Op De Planthof geven we unitonderwijs. De school is verdeeld in twee units. Unit A en unit B. De stamgroepen krijgen les in hun eigen lokaal maar vanuit de leerbehoefte van een kind kan de instructie ook in een andere stamgroep gevolgd worden. Dat kan op een hoger of een lager niveau zijn. De roosters zijn onderling zodanig afgestemd dat dit mogelijk is. Bij de verwerking wordt altijd weer rekening gehouden met de speel- en leerbehoeften van het kind. Het kind uit stamgroep 2 zal bijvoorbeeld niet dezelfde hoeveelheid taken krijgen als de kinderen van stamgroep 3.
Unit A
Als u een kijkje bij ons op school neemt dan zijn de lichte, ruime lokalen het eerste die opvallen. Deze lokalen zijn vooral gericht op het spelend leren. Unit A heeft drie lokalen; een lokaal voor stamgroep 0/1 en een lokaal voor stamgroep 2/3 en een lokaal voor stamgroep 4. In de kleutergroepen werken we met thema’s waarin alle leerdoelen spelenderwijs aan bod komen. We werken met verschillende spelvormen en de kinderen kunnen kiezen uit veel verschillende materialen.
De leerdoelen taal, rekenen, sociaal-emotionele vaardigheden, motoriek, muziek en beweging krijgen dus vorm binnen het spel. We volgen de kinderen aan de hand van de leerlijnen vanuit Parnassys.
Unit B
Unit B heeft 2 ruime lokalen. Een lokaal voor stamgroep 5/6 en een lokaal voor stamgroep 7/8. In deze lokalen is een duidelijke structuur herkenbaar. Zo hangen de leerdoelen aan de zijkant van het lokaal, is er is een plek voor (extra) instructie en is de opstelling gericht op samenwerkend leren maar er is ook voldoende mogelijkheid tot zelfstandig werken. De leerkrachten werken met behulp van het EDI-model (Effectieve Directe Instructie) en passen veel coöperatieve werkvormen toe, waarin differentiatie zichtbaar is. De kinderen verwerken de doelen op eigen niveau.
’s Ochtends starten de kinderen de dag door te lezen in hun eigen boek. Daarna volgt de dagopening. We zingen samen, bidden met en voor elkaar en vertellen een verhaal uit de Bijbel. Daarna zijn de kinderen vooral actief met de vakken taal, spelling, rekenen en schrijven. Schoolbreed zijn de roosters op elkaar afgestemd waardoor een leerling qua onderwijsbehoefte kan aansluiten bij een bepaalde instructie. De middagen staan voor een belangrijk deel in het teken van thematisch werken. Binnen een thema weken de kinderen aan diverse opdrachten in kleine groepjes, waarbij ook de creatieve vakken aan bod komen. Sociale vaardigheden bieden we aan door middel van de Kanjertraining.
Als team van De Planthof zijn we gericht op een voortdurende professionele ontwikkeling. In het schooljaar 2022-2023 lag de focus op begrijpend lezen en daar gaan we in 2023-2024 nog even mee door. Verder willen we ons verdiepen in de nieuw aangeschafte reken- en spellingsmethode.
Lesmethoden
Wij maken gebruik van de volgende lesmethoden:
- Levend Water (Bijbelonderwijs)
- Kanjertraining (Gedrag, sociale vaardigheid)
- Veilig leren lezen (Lezen)
- Staal (Spelling)
- Staal (Taal & Woordenschat)
- Nieuwsbegrip (Begrijpend lezen)
- Pluspunt 4 (Rekenen)
- Blits (Informatieverwerking)
- Rosetta Stone (Engels)
- Da Vinci (wereldoriëntatie)
DaVinci-onderwijs
’s Middags werken we aan thema’s via de DaVinci methode. Hierbij leren de leerlingen vanuit nieuwsgierigheid en verwondering. Het DaVinci-onderwijs integreert de vakken wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wetenschap en techniek, maatschappijleer, natuurkunde, scheikunde en levensbeschouwing. Kinderen oefenen hierbij ook vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, probleemoplossend werken, ICT-vaardigheden en communicatie.
DaVinci begint bij wat kinderen al weten en wat ze willen weten en leren over een thema. DaVinci sluit goed aan bij de nieuwsgierigheid van kinderen. De methode werkt vanuit de gedachte dat alles met elkaar verband houdt; dit helpt de kinderen ook om makkelijker verbinding te maken met wat zij horen en zien.
Leerplein
Centraal tussen de units ligt het leerplein. Doordat de units en het leerplein aan elkaar gekoppeld zijn, biedt het veel mogelijkheden voor de kinderen om zelfstandig te (ver)werken. Voor het komend jaar ligt de focus op het bevorderen van de concentratie (rust), begeleiding en materialen. Hierbij is te denken aan een extra instructietafel, borden en afscherming. We streven ernaar dat er tijdens het zelfstandig werken op het leerplein ondersteuning (OA) aanwezig is.